Wednesday, April 6, 2011

Penyakit Rohani dan Rawatannya Dalam Islam


Penulis:    Drs. Hanafi Mohamed
Terbitan:  Pustaka Haji Abdul Majid Sdn. Bhd.

Umat Islam masa kini banyak mengalami gejala penyakit rohani sehingga menimbulkan keresahan. Kesannya, fizikal atau jasmani manusia mengalami seksaan dan penderitaan jiwa. Penyakit rohani yang boleh membawa kepada keresahan kehidupan manusia telah timbul sejak adanya manusia di dunia ini sebagainya ynag dijelaskan oleh Allah SWT di dalam al-Quran dengan firman-Nya yang bermaksud:

“Sesungguhnya manusia dijadikan bersifat keluh kesah, apabila ia ditimpa keburukan, ia keluh kesah dan apabila mendapat kebaikan (harta), ia enggan (bersedekah kecuali orang yang bersolat.” (Surah al-Ma’rij: 17-22)

Dalam Islam, penawar atau rawatan yang paling mujarab untuk mengubat penyakit rohani adalah dengan meningkatkan takwa kepada Allah, mendekatkan diri kepada-Nya, banyak mengerjakan amal soleh, mentaati segala perintah Allah dan menjauhi segala larangan-Nya serta mencontohi atau mengamalkan Sunnah Rasulullah SAW.

Semoga buku ini dapat member sedikit sebanyak iltizam dan komitmen bagi umat Islam meningkatkan kesedaran, kefahaman dan memperbaiki diri kea rah menjadi Muslim yang benar-benar beriman, berakhlak mulia dan bertakwa kepada Allah SWT serta mendapat perlindungan, kerahmatan dan keberkatan hidup di dunia dan akhirat. Amin


RM14.00

No comments:

Post a Comment